گواهینامه ISO, HSE گواهی نامه iso , hse گواهینامه ایزو, استاندارد ISO و گواهی , HSE – MS گواهینامه CE , گواهی IMS ، گواهی تایید صلاحیت ایمنی پیمانکاران ، گواهی تایید صلاحیت پیمانکاری ، رتبه انفورماتیک , رتبه پیمانکاری

09226799678

info@ims-iso.ir

 

 

JSA 
مراحل اجرای روش JSA ( روش آنالیز شغلی )

مراحل اجرای روش آنالیز شغلی ( JSA ) بدین منوال میباشد: تشکیل تیم JSA ، اولویت بندی مشاغل وانتخاب شغل مورد نظر باتوجه بسوابق حوادث، مشاغل جدید وغیره، تفکیک شغل بوظایف شغلی و فعالیتهای متوالی وغیره، شناسایی خطرات و حوادث احتمالی درهر کدام ازوظایف شغلی، تعیین ریسک هرکدام ازوظایف فوق، ارائه راهکارهای کنترلی نظیر توسعه وتدوین دستورالعملهای انجام کار جهت حذف خطرات وهمچنین پیشگیری ازحوادث احتمالی.

اجرای روش آنالیز شغلی ( JSA ) مرحله اول تشکیل تیم JSA میباشدکه دراین مرحله تجزیه وتحلیل ایمنی شغل، بایستی توسط یک تیم انجام شود. ابتدا تیمی متشکل ازیک سرپرست، یک کارگر باتجربه ویک کارشناس ایمنی وبهداشت، جهت انجام تکنیک فوق جهت شناسایی وهمچنین ارزیابی خطرات هرشغل تشکیل شد. دراین مرحله بایستی اطلاعات زیر چمع آوری شود: عناوین شغلی منطبق برطرح طبقه بندی مشاغل، رفتارهای انسانی، ماشین آلات و وسایل وتجهیزات وابزار کمکی کار، استانداردها وآئین نامه های اجرای کار، محتوای شغل، نیازهای جسمی وهمچنین روحی انسانی (قوای جسمانی، بینایی، شنوایی وغیره)

اجرای روش JSA درآغاز تهیه لیست مرجع مشاغل وفعالیتها رادر نظر میگیرد ودرآغاز فرآیند آنالیز ایمنی شغل لازمست لیستی ازمشاغل وفعالیتهای مختلف تهیه شودکه اصطلاحا آنرا لیست مرجع ویا اصلی گویند. لیست مرجع مشاغل وفعالیتها سنگ بنای JSA میباشد چراکه بکار تجزیه وتحلیل مشاغل، جهت وسو میدهدو کاررا هماهنگ میکند. درتهیه لیست فوق استفاده ازاطلاعات طرح طبقه بندی مشاغل بسیار مفید خواهد بود. لیست فوق مشخص میکندچه مشاغل وفعالیتهایی بایستی آنالیز شوند. جهت چنین لیستی لازمست بامدیران وسرپرستان هرواحد مصاحبه شود وبرگه های شرح شغل ووظایف افراد بدقت بررسی گردد. لیست فوق ازسه ستون اصلی تشکیل میشود. ستون اول محل درج ردیف، ستون دوم جهت درج یک کد اختصاری وستون سوم محل ثبت دقیق شغل وفعالیت شناسایی شده است. معمولا کد گذاری میتواند براساس حروف اختصاری نام شرکت، واحد مربوطه ویک عدد باشد. لیست فوق بایستی تحت کنترل باشد ومرتبا مورد بازنگری قرار گیرد چراکه برخی شغلها میتوانند حذف ویا اضافه شوند.

مراحل اجرای روش JSA تقسیم میشودبه چهار مرحله زیر:اولین مرحله شکستن شغل، بمراحل پی درپی بعداز انتخاب یک شغل، مراحل مختلف انجام آن شغل مشخص وجهت هرشغل یک فرم JSA تکمیل شد. دومین مرحله شناسایی خطرات موجود درهر مرحله میباشدکه دراین مرحله خطرات موجود ویا بالقوه مرتبط باهر شغل شناسایی وتعیین شدند. درمرحله شناسایی خطرات، خطرات مرتبط باهر وظیفه شغلی ثبت میشود. جهت شناسایی خطرات میتوان ازسوابق حوادث گذشته درآن صنعت ویا صنایع وفعالیتهای شغلی مشابه استفاده کرد. علاوه براین شناسایی خطر میتوان احتمال وقوع وپیامد ناشی ازهر خطر راتعیین کردو بااستفاده از ماتریس ریسک ، ریسک هرکدام ازخطرات رابرآورد نمود. حوادث دودلیل اساسی دارند: اعمال ناایمن ( مثل سهل انگاری دراستفاده ازلوازم حفاظت فردی، پرت کردن حواس دیگران وشوخیهای خطرناک، استفاده ازقطعات و ابزار معیوب وغیره) شرایط ناایمن ( مثل نبود حفاظهای ایمنی ونقص فنی آنها، وجود خطر انفجار وآتش سوزی، لباس ولوازم حفاظت فردی نامناسب وغیره).

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید