ISO 9001 سیستم های مدیریت کیفیت (QMS) چیست؟
ایزو9001 چیست؟
استاندارد بین المللی برای سیستم های مدیریت کیفیت (QMS) است. این استاندارد پرکاربردترین استاندارد QMS در جهان است و دارای بیش از 1.1 میلیون گواهینامه برای سازمانها در 178 کشور صادر شده است. ایزو 9001 چارچوب و مجموعه ای از اصول را ارائه می دهد که یک رویکرد عقلانی برای مدیریت سازمان شما برای جلب رضایت مداوم مشتریان و سایر ذینفعان را تضمین می کند. به عبارت ساده ، گواهینامه ISO 9001 پایه ای را برای فرآیندهای موثر و افراد موثر برای ارائه محصول یا خدمات موثر هر از گاهی فراهم می آورد..
کلید هر کسب و کار موفق کنترل کیفیت قوی است. اگر می خواهید عملکرد شما پیشرفت کند، پایگاه مصرف کننده بالقوه شما باید مطمئن باشد که کالا یا خدماتی که ارائه می دهید مطابق استانداردهای مورد انتظار است یا فراتر از آن است. ایزو 9001 یک راه سریع و آسان برای مصرف کنندگان بالقوه است تا ببینند آیا شرکت شما زمان و تلاش خود را برای اطمینان از بهترین محصول یا خدمات شما در نظر گرفته است.
استاندارد ایزو9001 از ساختار مشترک ارائه شده توسط ضمیمه SL پیروی می کند. با سایر سیستم های مدیریتی مانند ISO14001 سازگارتر است و ادغام سیستم های مدیریتی را مثمر ثمرتر و کارآمدتر می کند.
ISO 9001 در سال 2020 شاهد افزایش 3.5 درصدی گواهینامه های جهانی بوده است که نشان دهنده رشد و اهمیت گواهینامه معتبرUKAS در دوران اخیر است
مزایای پیاده سازی ایزو9001
یکی از مزایای گواهینامه ISO 9001 این است که یک چارچوب انعطاف پذیر است. این به مصرف کننده بالقوه نمی گوید که یک راه اداره یک کسب و کار بهتر از هر روش دیگری است . در عوض ، صدور گواهینامه تأیید می کند که یک تجارت خاص دارای استانداردهای سیستم مدیریت کیفیت ISO 9001 است. همچنین تأیید می کند که روش تولید محصول یا ارائه خدمات آنها برای اطمینان از نتیجه با کیفیت بالا برای مشتری طراحی شده است. ایزو 9001 استاندارد بین المللی را برای شرکت هایی که به دنبال راه هایی برای دستیابی به معیارهای کنترل کیفیت یا فراتر از آن هستند تعیین می کند. در عین حال ، به مصرف کنندگان کمک می کند تا بین شرکت ها تمایز قائل شوند و به آنها این امکان را می دهد که هنگام انتخاب فروشنده ، انتخاب های آگاهانه ای انجام دهند. این امر با شناسایی بهترین شیوه ها برای هر صنعت ، استانداردسازی این شیوه ها و ترویج پایبندی به این شیوه ها این کار را انجام می دهد
گواهی نامه ایزو 9001 برای چه کسانی مناسب هست؟
آیا گواهینامه ISO 9001 برای من مناسب است؟ هر سازمانی می تواند از اخذ گواهینامه ISO 9001 و اجرای ISO 9001: 2015 بهره مند شود زیرا الزامات آن بر اساس اصول مدیریت جهانی است: تمرکز بر مشتری، رهبری، مشارکت مردم، رویکرد فرآیند، بهبود تصمیم گیری مبتنی بر شواهد مدیریت روابط .
چرا گواهینامه ISO 9001 را دریافت کنیم؟ ساختار Annex SL یک زبان مشترک بین سیستم های مدیریت ISO ارائه می دهد که مسیر گواهینامه های مربوط به انطباق را ساده می کند . تمرکز بر ریسک مناطق مورد توجه را از قبل مشخص کرده و به شما امکان می دهد منابع را در مواردی که بیشترین نیاز را دارند ، اختصاص دهید. الزامات رهبری شامل مدیریت سطح بالا می شود و تضمین کیفیت را بیشتر با اهداف کلی تجارت مطابقت می دهد. اجزای ارزیابی عملکرد و خودگردانی می توانند نوآوری را تقویت کرده و ارزش بالاتری را برای ذینفعان به ارمغان بیاورند. تأکید بر زمینه سازمانی ، مدیریت کیفیت را از منظری بزرگ مشاهده می کند.
در مواجهه با نیاز به تکمیل گواهینامه ISO 9001، صاحبان و مدیران مشاغل کوچک باید بدانند که برای آماده سازی و گذراندن ممیزی گواهینامه چه چیزی لازم است . به طور کلی ، این به این دلیل نیست که آنها می خواهند میانبرها را انتخاب کنند یا "فقط با ممیز کنار بیایند". این یک موضوع عملی است که پروژه ای مانند ISO را در برنامه های بسیار شلوغ قرار دهید . صحیح ترین راه برای صدور گواهینامه چیست؟
قبل از پاسخگویی ، اجازه دهید به طور مختصر در مورد اینکه گواهینامه ISO چیست و چه چیزی نیست صحبت کنیم ISO 9001 .یک سیستم مدیریت کیفیت یا QMS است . به عبارت دیگر:
ایزو 9001 یک رویکرد ساختارمند برای بهبود فرایندهای داخلی یک شرکت است ، بنابراین عملکرد مشتریان آن به تدریج بهبود می یابد و مشتریان توجه می کنند. در حالی که تمرکز بر بهبود فرایندهای شرکت است، QMS خود یک فرایند است. هنگامی که یک شرکت دارای مجوز است ، به این معنی است که QMS موثر (یعنی فرایندی برای بهبود مستمر) وجود دارد و با موفقیت به ممیز نشان داده شده است. ISO 9001 یک راه حل سریع نیست و نیازی به حل هر مشکلی ندارد. این یک روند مداوم بهبود است که نیاز به برنامه ریزی و تعهد در طول زمان دارد. در طول ممیزی اولیه گواهینامه ، ممیز انتظار کمال و بی نقص بودن را نخواهد داشت. در عوض ، شواهدی که QMS کارآمد را نشان می دهد ، ممیزی را پشت سر می گذارد. من اغلب گفته ام که صدور گواهینامه خط شروع است و نه خط پایان پیشرفت مستمر. بنابراین ، تمرکز ما برای صدور گواهینامه باید بر راه اندازی سیستم مدیریت کیفیت و نشان دادن کارکرد آن باشد. برای بسیاری از مشاغل کوچک که به دنبال ISO 9001 هستند ، این به دلیل تجربیات گذشته یا سوء تفاهم در مورد فرآیند ISO تا حدی شگفت آور است. بیایید آن را به سه مرحله اساسی تقسیم کنیم.
مراحل صدور گواهینامه ایزو9001
مرحله 1: سیستم مدیریت کیفیت را تعریف کنید. نقطه شروع برای صدور گواهینامه ISO 9001 این است که چگونه شرکت الزامات ISO 9001 را به طور مناسب اعمال می کند. این اسناد ساده توضیح می دهد که چگونه ISO در مشاغل شما استفاده می شود به این معنا که مدیران و کارکنان شما می توانند در طول مشاغل خود درک کرده و به آن پایبند باشند. کلیه شرکتهای دارای گواهینامه ISO 9001 دارای مدارک زیر هستند: کتابچه راهنمای کیفیت - QMS کلی و نحوه اعمال الزامات ISO 9001 توسط شرکت را توضیح می دهد. به طور معمول حدود 20 تا 25 صفحه برای یک شرکت کوچک، روش کنترل اسناد - روند توسعه ، تأیید ، بازنگری و نگهداری اسناد شرکت را توضیح می دهد. روش کنترل سوابق - سیاستهایی را برای ذخیره و نگهداری سوابق شرکت تعریف می کند . کنترل رویه های عدم انطباق - نحوه شناسایی ، کنترل و تصحیح محصولات و یا خدماتی که مشخص می شود شرایط را برآورده نمی کند ("عدم مطابقت") بیان می کند. روش اقدام اصلاحی - نحوه بررسی و حل مشکلات با ایجاد تغییرات لازم در فرایندهای شرکت را توضیح می دهد. رویه اقدامات پیشگیرانه - نحوه شناسایی و حل مشکلات احتمالی را برای اجتناب از آنها بررسی می کند. روش ممیزی داخلی - فرایند ممیزی خود شرکت (جدا از ممیزی صدور گواهینامه توسط ممیز شخص ثالث) را تعیین می کند که به شناسایی نقاط ضعف یا شکاف در QMS کمک می کند تا بتوان آنها را اصلاح کرد. این هفت سند سیستم مدیریت کیفیت شرکت را تعریف می کند. با تهیه این مستندات ، مدیران شرکت باید در مورد چگونگی پیاده سازی الزامات ISO متناسب با کسب و کار خود فکر کنند. در برخی موارد ، ممکن است اسناد اضافی فراتر از موارد مورد نیاز برای توضیح بیشتر نحوه کار این فرآیند تهیه شود. مستندات اضافه شده به اختیار مدیریت است و فقط در صورت نیاز به توضیح بیشتر فرایندهای شرکت ایجاد می شود. اغلب ، پس از اجرای QMS به عنوان بخشی از تلاشهای بهبود مستمر ، باید مستندات اضافی را در نظر گرفت.
مرحله 2: پیاده سازی سیستم مدیریت کیفیت با توسعه اسناد QMS ، باید اجرا شوند. پیاده سازی اساساً به این معنی است که الزامات ابلاغ و رعایت می شود. گواهینامه ISO 9001 بر همه کارکنان تأثیر می گذارد و همه باید آنچه را که انتظار می رود بیاموزند. برای برخی فرآیندها ، تغییراتی در نحوه انجام کارها انتظار می رود. همه باید از تلاش حمایت کنند. به منظور نظارت بر اجرا و نگهداری QMS ، مدیران ارشد باید جهت ، پشتیبانی و نظارت را از طریق بازنگری رسمی مدیریت ارائه دهند. به عنوان یکی از الزامات گواهینامه ISO 9001، بررسی مدیریت یک جلسه منظم است که توسط مدیران ارشد شرکت هدایت می شود. این امر به مدیران اجازه می دهد تا نحوه عملکرد QMS را کنترل کرده ، مسائل مربوط به عملکرد را که باید به آنها رسیدگی شود ، ردیابی کرده و تغییرات مورد نیاز برای ایجاد آنها را تعیین کنند. بررسی مدیریت ، که اغلب به عنوان یک جلسه ماهانه تنظیم می شود ، چیزی است که از پیاده سازی QMS پشتیبانی می کند و باعث می شود که کار کند. مدیران ارشد باید این تعهد زمانی را در نظر بگیرند و برنامه ریزی کنند تا در برنامه های خود قبل و بعد از صدور گواهینامه قرار بگیرند
مرحله 3: سیستم مدیریت کیفیت را تأیید کنید آخرین مرحله برای آماده سازی برای صدور گواهینامه ISO 9001 انجام یک ممیزی داخلی کامل به منظور تأیید وجود سیستم مدیریت کیفیت و م effectiveثر بودن آن است. حسابرسی داخلی یک ابزار مدیریت عالی است که به ارزیابی نحوه پیاده سازی و عملکرد QMS کمک می کند. حسابرسی داخلی متفاوت از حسابرسی صدور گواهینامه ثبت کننده است زیرا توسط حسابرسان داخلی شرکت به نمایندگی از مدیریت انجام می شود. حسابرسان داخلی ممکن است کارکنان شرکت آموزش دیده یا پیمانکار فرعی ، مانند یک کنسول واجد شرایط باشند.