چطوری گواهینامه ایزو ISO بگیرم؟
اخذ گواهینامه ایزو چگونه انجام میگیره؟ برای گرفتن گواهینامه ایزو باید چیکار کنم؟ چطوری گواهی ایزو را بگیرم؟ گواهی ایزو چجوری به دست میاد؟ گواهینامه ISO را چگونه بگیریم؟ راه و روش گرفتن مدرک ایزو چگونه است؟ سؤالات بالا از جمله پرسشهای متداولی هستند که از طریق متقاضیان و کاربران در مورد گرفتن انواع گواهینامههای ایزو ISO پرسیده میشود.
چطوری گواهینامه ایزو را بگیریم؟
مراحل گرفتن گواهینامه ایزو
مرحله اول از گرفتن گواهی ایزو انتخاب گواهینامه ایزو میباشد. هر سازمان و مجموعهای با توجه به نوع فعالیتها و نوع کسب و کاری که دارد و همچنین بسته به نوع محصول یا خدمتی که ارائه میکند، گواهینامه یا گواهینامههای مورد نیازش را انتخاب و درخواست میکند. استانداردهای ایزو به دو صورت گواهینامههای عمومی و گواهینامههای تخصصی صادر میشوند.
مهمترین گواهینامههای عمومی ایزو
مهمترین و پرکاربردترین گواهینامههای عمومی ایزو در حوزه سیستمهای مدیریتی تدوین شدهاند. سازمان ایزو اولین استانداردی که تدوین و منتشر نمود گواهی ایزو ۹۰۰۱ با نام سیستم مدیریت کیفیت بود. الزامات این استاندارد بسیار جامع و کامل نگارش شده است و برای هر سازمان و مجموعهای و با هر نوع زمینه فعالیتی و هر میزان حجم و وسعتی قابلیت طراحی و اجرا را دارد.
استاندارد سیستم مدیریت کیفیت ISO 9001 موجب افزایش سطح کیفیت محصولات و خدمات میشود و یک مدیریت سیستماتیک در فرآیندهای در حال اجرا پیاده میکند و به محصولات و خدمات مرتبط نمیشود.
از دیگر گواهینامههای عمومی ایزو که مهم و کاربردی هستند گواهی ایزو ۱۴۰۰۱ با نام سیستم مدیریت زیست محیطی و گواهی ایزو ۴۵۰۰۱ با نام سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی و ایزو ۱۰۰۰۲ سیستم مدیریت کیفیت – رسیدگی به شکایات مشتریان و گواهینامه HSE سیستم مدیریت ایمنی، بهداشت و محیط زیست و گواهینامه IMS میباشند.
مرحله دوم از گرفتن گواهی ایزو انتخاب مرجع صدور گواهینامه ایزو میباشد. مراجع صدور گواهینامه ایزو در دو طبقه مراجع خصوصی صدور گواهینامه ایزو ( CB های خصوصی ) و مراجع بین المللی صدور گواهینامه ایزو ( CB های بین المللی ) دسته بندی میشوند.
روش کار با مراجع خصوصی صدور گواهینامه ایزو بسیار ساده و آسان است. مراجع خصوصی همانطور که از اسمشان مشخص است به صورت مستقل فعالیت میکنند. در هر کشور یک نهاد و مرکز رسمی و معتبر به نام Accreditation Body ( AB ) وجود دارد که بعنوان نماینده از طرف انجمن اعتباردهندگان بینالمللی International Accreditation Forum ( IAF ) کار اعتباردهی به مراجع صدور گواهینامه ایزو Certification Body ها ( CB ها ) را برعهده دارند. مراجع خصوصی صدور گواهینامه ایزو بدون اعتبار دهی و بدون عضویت در سازمان IAF فعالیت میکنند. روش کار مراجع بین المللی صدور گواهینامه ایزو کمی سخت است ولی ارزشش را دارد. مراجع بین المللی صدور گواهینامه ایزو با اعتبار یک نهاد AB عضو انجمن IAF فعالیت میکنند و پایبند قوانین و مقررات هستند.
مشخص نمودن اهداف سازمان در انتخاب نوع مرجع صدور گواهینامه ایزو بسیار مؤثر میباشد. اهداف سازمانها و مجموعهها میتواند شامل طراحی و پیاده سازی استانداردهای ایزو و ورود به بازارهای بینالمللی و انجام صادرات باشد. برند سازی و تبلیغات، حضور موفق در مناقصات، جلب اعتماد و رضایت مشتریان در بازارهای داخلی، ورود به وندور لیست ( vendor List ) و همچنین بازاریابی و در گاهی مواقع چشم و هم چشمی و رقابت میتوانند از اهداف یک سازمان جهت اخذ گواهینامه ایزو باشند.
مرحله سوم از گرفتن گواهینامه ایزو تهیه نمونه مستندات گواهینامه ایزو است. اخذ گواهینامه ایزو از مراجع بین المللی گواهینامه ایزو ملزم به تهیه نمونه مستندات میباشد. مستندات در واقع همان قوانین و دستورالعملهایی است که برای یک استاندارد تعریف و تدوین شدهاند.
مرحله چهارم از گرفتن گواهینامه ایزو اجرا و پیاده سازی استانداردهای ایزو است. وقتی سازمان یا مجموعهای از طرف مراجع بین المللی اقدام به دریافت گواهینامه ایزو میکند ملزم به طراحی و پیاده سازی استانداردهای ایزو میشود. ولی اگر از مراجع خصوصی اقدام به اخذ گواهینامه ایزو کرده باشد طراحی و اجرای مستندات اختیاری میباشد و مجموعه متقاضی میتواند توسط کارشناس داخلی پیاده سازی استانداردهای ایزو را انجام دهد.
مرحله پنجم از گرفتن گواهینامه ایزو انجام ممیزی است. در یک مرحله ممیزی ابتدایی توسط کارشناس مجموعه انجام میشود تا عدم انطباقات رفع شود و اقدامات اصلاحی انجام شود و اگر مرجع صدور گواهینامه ایزو بین المللی باشد بعد از انجام ممیزی ابتدایی ، ممیزی نهایی توسط بازرس مرجع صدور انجام میگیرد و ثبت و صدور گواهینامه ایزو انجام میشود.
گروه مهندس محمدیان از باسابقهترین مراکز در حوزه صدور انواع گواهینامههای بینالمللی و ملی میباشد. از صفر تا صد اخذ انواع گواهینامههای ایزو را بر عهده مشاوران و کارشناسان مجرب مرکز ما قرار دهید. مشتری مداری و احترام به حقوق مشتریان از مهمترین فاکتورهای پیشرفت کسب و کار ما بوده است.